Jelenlegi hely

Amit ma megtehetsz, halaszd inkább holnapra! - A halogatás pszichológiája

Gyülekeznek előtted a feladatok, fáradt is vagy, inkább megnézed a kedvenc sorozatod,  gyorsan átgörgeted a facebookot, utána már lefekszel aludni. "Majd holnap megcsinálom."  Másnap is találsz okot rá, hogy eltold egy nappal, vagy kettővel…  – ismerős az érzés?
A halogatás egy olyan viszonyulás az előttünk álló feladatokhoz, amely sokunk életét megnehezíti.
Én egy hétig halogattam ennek a cikknek a megírását. 

A magam részéről úgy gondolom, hogy sokkal érdekesebb arról az oldaláról írni egy jelenségnek, hogy mit lehet kezdeni vele, de legelőször érdemes megkísérelni felderíteni a jelenség okát, mert tanulságos lehet, amit ennek során felfedezünk: segít elindulni egy lehetséges megoldáshoz vezető úton.

Mik a halogatás okai? 

1. Nem érezzük eléggé fontosnak az adott feladatot
2. Nem is érdekel minket igazán a feladat
3. Tökéletesen akarjuk végrehajtani, de mivel ez elérhetetlennek látszik, inkább bele se kezdünk
4. A teljesítményünk megítéltetése miatt szorongunk, aggódunk
5. Nehezen értjük a feladatot, nem egyértelmű számunkra a feladat
6. Attól félünk, hogy hibázunk, kételkedünk magunkban
7. Úgy érezzük, képtelenek vagyunk a feladatot kezelni
8. Nem áll rendelkezésünkre elég információ ahhoz, hogy úgy érezzük, el tudunk indulni
9. Úgy érezzük, elborítanak a teendők
10. Túlvállaljuk magunkat, és bármelyikkel is kezdenénk, szorongást okoz a helyzet

Ezek a lehetséges okok mind szorongást okoznak, és míg a  stressz bizonyos mértékben és körülmények között segíthet jól helytállnunk, vagy akár felülteljesítenünk, addig a szorongás gyakran inkább hátráltat minket, akadályozza, hogy jól tudjunk teljesíteni.

Mit tudunk tenni azért, hogy kevésbé legyünk halogatóak?

Amennyiben felismertük, hogy szorongunk vagy tartunk valamitől, érdemes ott segíteni magunkon, ahol a problémát látjuk.

Például:

  1. Vizsgáljuk meg, hogy mennyire reális az attól való félelmünk, hogy nem lesz tökéletes az elvégzett feladat, és hogy mások emiatt megítélnek minket!
  2. Gondoljuk végig, hogy történt-e már ilyen a múltban, és ha igen, hogyan zajlott?
  3. Milyen volt a fogadtatás, hogyan éltük meg a helyzetet?
  4. Tényleg annyira katasztrofális kilátásokkal bír egy nem tökéletesen végrehajtott feladat, hogy érdemes szinte megbénítani magunkat miatta?
  5. Próbáljuk ki az erőnket, a képességeinket: mérjük fel reálisan, hogy adott idő alatt mennyit bírunk, és mi az, ami már tényleg meghaladja a képességeinket.
  6. Tartsunk egy kis szünetet, nem kell mindent egyszerre megcsinálni.
  7. A nagyobb feladatokat bontsuk fel akkora részekre, lépésekre, amelyek elvégzése számunkra belátható időbe telik!
    Ehhez egy jó módszer lehet, ha az előző napon összeállítunk egy listát a következő napi   teendőinkről, és mindegyik mellé odaírjuk, hogy mennyi időbe fog telni az elvégzése. Ha egy-egy részfeladattal készen vagyunk, jutalmazzuk meg magunkat 20-30 perc pihenőben egy teával, kávéval, vagy bármivel, amiben egy szusszanásnyit meg tudunk pihenni.
  8. Gondoljunk vissza a hasonló helyzetekben szerzett előzetes tapasztalatainkra, és merítsünk hitet, önbizalmat az előző sikereinkből!


 

May Nikolett
pszichológus

nikolett.may@gmail.com

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden, amit tudnod kell a szétnyílt hasizomról

Minden, amit tudnod kell a szétnyílt hasizomról

Ez a probléma férfiaknál és nőknél egyaránt előfordulhat, sőt csecsemőknél is kialakulhat, mégis legtöbbször a várandóssággal kapcsolatban találkozunk vele. A terhes kismamák esetén általában már a második trimeszterben elindul a hasfal „szétnyílása”. Kezelésével kapcsolatban erősen megoszlanak a vélemények. A magánklinikák gyakran műtétet javasolnak, de nem biztos, hogy minden esetben indokolt – hívta fel a figyelmet Karóczi Csilla a Sherlock Rehab gyógytornásza, manuálterapeutája.
Oké, de hogyaaan? - 5 tipp, hogy hogyan romantikázzunk a családi vakáción

Oké, de hogyaaan? - 5 tipp, hogy hogyan romantikázzunk a családi vakáción

Vajon hogyan lehet a romantikát belecsempészni egy családi vakációba? Milyen praktikákat lehet bevetni annak érdekében, hogy az együtt töltött időben sem feledkezzünk meg egymásról? Azt gondolom könnyedén, csak egy kicsit tervezzünk előre. Hoztam 5 tippet, melyet ti is bevethettek akár azonnal. – Ihász Anita párkapcsolati tréner írása.
Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

A debreceni Ünnepi Könyvhét valamint új könyvsorozatának első kötetének megjelenése miatt látogatott el Debrecenbe Kovács Attila avagy Holden Rose. Vele beszélgettünk gyerekekről, motívációról, és nem utolsó sorban kamaszoknak szóló 10 pluszos könyvéről, a Lapátos fickóról.
Ti ünneplitek még a pedagógusnapot?

Ugye ti is ünneplitek még a pedagógusnapot?

Idén 70 éve, pontosan 1952 június 7-e óta ünnepeljük Magyarországon június első vasárnapján a Pedagógusnapot. Belépünk az óvoda ajtaján és akár évtizedekig elkísérnek minket, velünk vannak, míg tanulunk. Sőt, sokszor tovább. Köszönjük!
Ugrás az oldal tetejére