Jelenlegi hely

Minden gyerek tehetséges valamiben?

Egy egészen kis városban nőttem fel. Gyerekkoromban nem volt még uszoda, évekkel később épült egy. Csakis nyáron, a strandon lehetett megtanulni úszni, számomra ez több év alatt sikerült, vagyis azt elég gyorsan lehetett tudni, hogy nem leszek úszóbajnok. De szerencsére sok más lehetőségem volt ezen kívül, és koromtól, motivációmtól, a körülményektől függően sok mindent ki is próbálhattam. Például egészen jól kötöttem, varrtam. 

A tehetség részben genetikai adottság, mint ahogy nekem is nagyanyai örökség volt a kézügyességem. De messze nem csak ezen múlik, hogy ki tudnak-e bontakozni a képességeink.

Az igazán tehetséges gyerekek általában érzékenyebbek a társaiknál. Néha nem könnyű eligazodni a viselkedésükön, ugyanis egyszerre szeretnének a kortársaik közé tartozni és kitűnni a képességeikkel. Nagyon nagy a szeretetigényük, a biztonságos, meleg családi háttér elsődleges ahhoz, hogy harmóniában legyenek önmagagukkal és megnyilvánuljon a tehetségük.

A nagyfokú érzékenység mellett általánosságban elmondható, hogy a tehetséges gyerekek: 

  • gyorsan és könnyen tanulnak
  • nagyon jól érvelnek
  • szokatlan asszociációik vannak
  • koruknál érettebben tudják szabályozni az érzelmeiket
  • feltűnően jól szintetizálnak

Mi a mi feladatunk szülőként, ha szeretnénk a gyermekünknek a legjobbat és a legtöbb lehetőséget megadni képességei kibontakozásához?

Megfigyelni

  1. Mi érdekli a gyereket? Milyen témákban tesz fel kérdéseket? Mennyire jegyzi meg a kapott válaszokat, hogyan kapcsolja össze az ismereteket a fejében? Milyen játékok és milyen témájú könyvek érdeklik?
  2. Milyen tevékenységben leli örömét? Mit csinál kitartóan, szenvedéllyel, mintha soha nem fáradna el benne? Ez lehet akár valamilyen mozgás vagy mentális tevékenység, amiben elmerül a gyerek.
  3. Miben ügyes, sikeres? Miben kiemelkedőek az eredményei? Melyik az a terület, képesség, amely meghaladja a kortársai szintjét? A kiemelkedő teljesítmény akár egészen kis korban jelentkezhet: pl. 1 éves kor alatt elkezd beszélni, 2-3 évesen olvas, táncot utánoz, feltűnően ügyes a finommotorikája (gyurmázás, rajzolás, színezés).
  4. Mit látnak az óvodában, iskolában a tanárai? Hasonlóképpen látják-e a gyermek tehetségét, miben és hogyan tudják támogatni?

Motiválni

Ha a csemete rátalál arra a tevékenységre, amiben tehetséges, akkor mindenképpen támogassuk őt annak a megélésében. A tehetség kibontakozásában lényeges elem a kitartás, a szorgalom, a gyakorlás. Egyre többet lehet tudni arról is, hogy milyen típusú dicsérettel lehet igazán motiválni, ez a tehetséggondozásban is döntő fontosságú. Alapvető, hogy az erőfeszítésen legyen a hangsúly, ne pedig a végeredményen, a teljesítményen. Meghatározó, hogy milyen formában kapja a gyerek a kritikát, hogy a hiba, a kudarc tanulási lehetőségként épüljön be a gondolkodásába, egy lépcsőfokként, amellyel közelebb lehet jutni a sikerhez. 

Megőrizni a gyermekkorát

Az önzetlen szülői támogatás mellett elengedhetetlen, hogy arra is figyelemmel legyen a család és a környezet, hogy a gyermek maradjon gyermek. Ne tegyünk rájuk túlzott szülői elvárásokat sem a kiemelkedő képességek területén, sem másban. Könnyen előfordulhat, hogy egy zongoravirtuóz ugyanúgy utál esténként fogat mosni, vagy a kedvenc játékán osztozkodni, mint a társai, ezeket a gyermek korának megfelelően kell kezelni.

Ha pedig éppen a másik oldalon állunk, és úgy tűnik, hogy mindenkinek tehetséges a gyereke valamiben, csak a pont a miénk nem, semmiben, akkor legyünk türelemmel. Ne azt lássuk a gyerekben, aki, hanem akivé válhat, ha bízunk benne és támogatjuk őt.

„Minden gyermek tehetséges. Csak mindegyikük más időpontban nyitja ki a csomagját.” (ismeretlen)

 

 


Szabó-Máthé Hanga
életvezetési és anya coach, anyacoaching.hu

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg másokkal is!